Proces
Promyšlená marketingová strategie může vašemu městu/obci přinést:
- Lepší image z pohledu zvenčí i zevnitř.
- Větší přitažlivost pro nejrůznější cílové skupiny.
- Ekonomickou stabilitu, optimální řízení procesů a využití zdrojů od přírodních přes sociální po hospodářské.
- Sounáležitost obyvatel, podnikatelů a dalších místních subjektů, hrdost na místní příslušnost.
- Mocný nástroj v otázkách regionálního rozvoje, flexibilitu a konkurenceschopnost.
Městský marketing se zaobírá širokým spektrem témat. Patří mezi ně životní prostředí, vzdělání a pracovní trh, doprava, bydlení, maloobchod, revitalizace center, podpora investic, turismus i volnočasové aktivity.
V rámci městského marketingu s námi počítejte v těchto směrech:
- Mediální audit – odhalíme silné stránky v komunikaci, pojmenujeme slabiny a najdeme cestu k účinnější komunikaci.
- Komunikační mix – jak o sobě dávat účinně vědět a jak komunikovat nejenom s médii.
- Identita a kultura instituce – na obrazu, který si o vás veřejnost vytvoří, je stále co zlepšovat.
- Jednotný vizuální styl – nezbytný předpoklad zlepšení image a konkurenceschopnosti.
Mediální audit měst a obcí
Slova audit se bát nemusíte. Nejsme kontroloři, ale konzultanti. Naším cílem je prozkoumat, jak komunikujete dnes, a navrhnout, jak úspěšněji komunikovat zítra. Společně nalezneme kladné stránky, vytipujeme slabá místa a odhalíme rezervy.
Proč mediální audit?
- Jde o nezbytný krok k účinné či ještě účinnější komunikaci vašeho (městského či obecního) úřadu s veřejností.
- Získáte reálný pohled na vaše dosavadní mediální a PR aktivity.
- Dostanete odpovědi na otázky typu: Vynakládáme prostředky na tyto činnosti efektivně? Máme správně nastavenou komunikační strategii? Známe naše cílové skupiny? Umíme naše služby „prodat“? Jakou máme image, pověst, identitu?
- Poznat klady a slabiny vaší stávající práce je příležitost, jak mnohé vytěžit pro budoucí úspěšnou prezentaci.
Náš mediální audit zahrnuje:
- Analýzu existujících tiskových materiálů (letáky, prospekty, radniční časopis), veřejných webových stránek a komunikačních toků uvnitř radnice.
- Osobní rozhovory s klíčovými pracovníky úřadu.
- Hodnocení výsledků.
- Doporučení, jakým způsobem, případně s jakými náklady opravit nedostatky či zavést chybějící komunikační prostředky.
Komunikační mix měst a obcí
Dáváte o sobě na veřejnosti náležitě vědět? Umíte správně nabízet vaše služby „klientům“, tedy obyvatelům, turistům, možným investorům? Dostatečně spolupracujete s firmami, politiky, sdruženími, institucemi, jednotlivci? Jaké jsou vaše vztahy se sdělovacími prostředky? Řešením těchto a spřízněných okruhů se zabývá náš komunikační mix.
V rámci komunikačního mixu nabízíme tyto nástroje:
- Funkci tiskového mluvčího – obsadit post tiskového mluvčího je krok správným směrem.
- Mediální trénink – pro představitele měst a obcí: jak nepodlehnout tváří v tvář novinářům.
- Krizové řízení – náhlá krizová událost může smést vaši image, předejděte tomu.
- Propagační činnost – pomůžeme vám s návrhem a tvorbou propagačních předmětů.
- Podporu prodeje – navrhneme koncept v souladu s vašimi možnostmi aneb jak přilákat zákazníky.
- Event marketing – pozitivní zážitky např. ze společenských akcí posílí vaše dobré jméno.
Funkce tiskového mluvčího
Samotný tiskový mluvčí nemůže obsáhnout všechny aktivity PR neboli vztahů s veřejností. Ale z pohledu marketingové strategie města či obce je zřízení pozice mluvčího prozíravý krok. Vhodného kandidáta na tento post vám pomůžeme najít, vyškolit a koordinovat.
K čemu funkce tiskového mluvčího?
- Jako moderní město či obec chcete optimálně komunikovat s veřejností a dobře je informovat.
- Ve vaší marketingové strategii je budování image, povzbuzování obyvatel k patriotismu, férové poskytování informací, otevřenost vůči nápadům a připomínkám občanů. To vše si přejete vhodným způsobem uskutečnit a prodat.
- Potřebujete reprezentanta, který by se měl účastnit všech významných akcí ve vašem místě. Dále by neměl chybět na zasedáních rady a zastupitelstva, na vrcholných poradách a důležitých zasedáních.
- Schází vám osoba, která vezme na svá bedra korektní informovanost vůči veřejnosti a bude pečovat o dobré vztahy se sdělovacími prostředky.
Rádi vám pomůžeme s vytipováním vhodných kandidátů na post tiskového mluvčího. A také s výběrem, proškolením a následným poradenstvím z naší strany. O dalších nástrojích mimo funkci tiskového mluvčího, které nabízíme v rámci Media relations jak městům, tak firmám, se můžete seznámit na jiném místě našich stránek pod položkou Tribune.
Mediální trénink
Někdy si situace vyžádá, aby se k ní vyjádřil samotný starosta, člen rady nebo jiný představitel města. Nikoliv tiskový mluvčí. Přesvědčivý projev a „akceschopnost“ pod palbou novinářských otázek si lze upevnit mediálním tréninkem.
V čem spočívá náš mediální trénink?
- Jde o jednodenní školicí modul pro jednoho až pět účastníků.
- Podle situace trvá čtyři až osm hodin.
- Teoretická průprava se týká jednotlivých typů médií, jejich potřeb a hlavních zásad komunikace s novináři.
- Důraz klademe na praxi: nácvik efektivní komunikace na kameru, analýza nahrávek.
Krizové řízení
Jistě vám jde o dobrou pověst. Nečekaná krizová situace ji ale může ohrozit. Často totiž láká nežádoucí pozornost médií. I krizi však můžete nejenom přestát „bez ztráty květinky“. Lze ji chápat i jako šanci v dobrém posílit jméno úřadu. Je ale nutné umět krizi řídit.
K čemu krizové řízení?
- Přesně kvůli tomu, co uvádíme výše: správné krizové řízení zmírní nebo úplně odstraní dopad krize.
- Krizová příprava znamená „být připraven“.
- K tomu vám vypracujeme jednoduchý krizový manuál. Vymezí vám pravidla a nastaví procesy krizového řízení.
Propagační činnost
Chcete se zviditelnit. Prezentujete se především vůči subjektům zvenčí – investorům, návštěvníkům, novým obyvatelům, vůči široké veřejnosti. A také vůči vašim občanům. Kvalitní reklama patří k základním kamenům moderních měst a obcí. Pomůžeme vám s návrhem a tvorbou propagačních materiálů.
V oblasti propagační činnosti (merchandisingu) vytvoříme tyto koncepty:
- Tištěný materiál propagující město/obec (pohlednice, prospekty, brožury, mapy, výroční zprávy, letáky, plakáty, kalendáře, video, nabídkové katalogy).
- Webové stránky (viz webdesign).
- Upomínkové předměty.
Podpora prodeje
Klasických nástrojů podpory prodeje je vícero. V městech a obcích najde uplatnění především možnost přilákat zákazníky. Dít se tak může formou nižšího nájemného v nebytových i bytových prostorách, které patří obci. Anebo tak, že jako obec budete sami investovat do pozemků určených potenciálním investorům.
Co pro vás můžeme v oblasti podpory prodeje udělat?
- Provedeme audit, nezbytný k vyhodnocení stávající situace.
- Navrhneme koncept a připravíme proces podpory prodeje.
Event marketing
Cílem marketingu událostí je připravit pro veřejnost zážitek. Pokud možno takový, na který se v dobrém slova smyslu nezapomíná. Kladné emoce prospějí vaší pověsti. S přípravou a realizací akce se můžete obrátit na nás.
V rámci event marketingu zajistíme:
- Návrh příležitostí a témat pro pořádání událostí (např. oslava výročí v obci atd.).
- Přípravu programu a kompletní koordinaci akce.
- Vyhodnocení publicity.
Identita a kultura instituce
Jsou to dvě hlavní stránky, které tvoří image vašeho města. Nejste-li s ní spokojeni, je třeba začít u radnice. Přehodnotit její identitu a kulturu a nastolit změnu. Budování image se neobejde bez schopnosti komunikace. Sdílené hodnoty a tradice si zaslouží, aby byly správně prezentovány.
Identita a kultura aneb Ukažte veřejnosti vlídnou tvář
- Můžete stavět na mnohaletých zkušenostech a poslání vaší instituce.
- Znáte historii a tradice vašeho města či obce, místních cílů, specifik, hodnot i způsobů komunikace.
- Tušíte, kde jsou slabé a silné stránky města a že lze na jeho image pracovat.
- Posilování identity a kultury je dlouhodobý, nikdy nekončící proces.
- Nebojte se konfrontace názorů a spolupráce, buďte pružní a reagujte na měnící se okolnosti.
O čem komunikovat s veřejností?
- Že si vážíte místních tradic, aktivit, lidí, přírody.
- Že víte, v čem spočívá síla a hodnota vaší obce.
- Že máte jasné záměry s rozvojem obce – objasněte vaše cíle, prostředky a důsledky.
- Že péči o obyvatele a celou obec věnujete čas a úsilí.
- Že vytváříte prostor pro veřejnou diskusi, výměnu názorů, a tím spoluzodpovědnost občanů za místní rozkvět.
- Že vám záleží na zpětné vazbě od veřejnosti.
Předpokladem zvládnutí těchto úkolů je kultura samotné radnice. Jaké pracovní postupy a pravidla chování určují její chod. Nabízíme vám průzkum vaší organizační kultury. Tak můžete odhalit potenciál zaměstnanců a lépe jej využít ve prospěch instituce a celého města. Při analýze se soustředíme na všechny aspekty počínaje mírou ztotožnění pracovníků s vaší institucí přes jejich toleranci ke změnám až po personální politiku.
Jednotný vizuální styl města
Pilířem identity vašeho města či obce je jednotný vizuální styl. V něm se prolínají místní tradice, dnešek i pohled do budoucna. Radnice i město, chtějí-li se úspěšně zviditelnit, dbají o kompaktní formu prezentace. Obyvatelé i návštěvníci vidí, že mají tu čest s kulturou na úrovni.
K čemu jednotný vizuální styl radnice a města/obce?
- Je nezbytný k vylepšení vaší celkové image.
- Upevní komunitu občanů, jejich soudržnost a zainteresovanost na místním rozvoji.
- Sjednotí mnohdy protichůdné zájmy nejrůznějších místních subjektů.
V rámci jednotného vizuálního stylu vám nabízíme vytvoření designového manuálu. Ten definuje pravidla používání barev, městského znaku, log a dalších místních symbolů. Pravidla mají být závazná za nejrůznějších okolností – od tvorby tiskovin po vzhled informačních tabulí či zastávek MHD.
Produktový list
Produktový list CityMarketing naleznete zde
Ceník
Orientační ceník našich služeb naleznete zde
CityMarketing v mediích
Zde naleznete články na téma CityMarketing ve spojení s naší agenturou.
Fresh Marketing - březen 2010 zde